Schleifmühlgasse 18 - 1040 Wien
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5.5.2017
Kata Mijatović & Zoran Pavelić | Voices & Words
6.5. – 2.6.2017
Eröffnung: Freitag, 5. Mai, 18 Uhr
Brunch: Samstag, 6. Mai, 11 Uhr
WO: galerie michaela stock, Schleifmühlgasse 18, 1040 Wien

Das tragende Konstrukt des gemeinsamen Ausstellungsprojekts Voices & Words von Kata Mijatović und Zoran Pavelić spiegelt sich in den umgesetzten Klang-, Stimm- und Textbegriffen in den ausgestellten Werken wider, welche entweder direkt und wörtliche oder indirekt ihre künstlerischen Statements über das "Hier und Jetzt" verorten. Die Darstellung der Ideen erfolgt über die Sprache, den Ton und den Text und werden in dem Medium präsentiert, welches der visuellen Komponente des jeweiligen Kunstwerkes am besten entspricht: raumgreifende Installation, Performance, Fotografie und Video.
Die individuellen künstlerischen Interessen und unterschiedlichen medialen Ausdrucksformen beider KünstlerInnen zeigen sich in diesem gemeinsamen Projekt durch die Synergien der verschiedenen Kunstwerke, deren Grundmerkmal die Verwendung von Klang, Sprache und Text im wörtlichen und figurativen Sinne ist.

Kata Mijatovićs beschäftigt sich in ihrem Oeuvre mit der komplexen Beziehung zwischen dem bewußten und unbewußten "Selbst", seiner Gegensätzlichkeit und dem Zusammenspiel. Zoran Pavelić erforscht in seinen Arbeiten vor allem den Einfluss und die Beziehung zwischen verschiedenen geopolitischen, kulturellen Faktoren, Massenmedien sowie die Position der KünstlerInnen und Kunst in der heutigen Gesellschaft. Beide Arbeiten als Multimedia-Künstler und ihre primären Medien sind Performance-, Video-, Installations- und standortspezifische Interventionen.
Dieses Ausstellungskonzept wurde bereits in verschiedenen Städten und in unterschiedlichen Ausstellungsräumen realisiert, aber immer mit unterschiedlichen Werken und mit verschiedenen Ansätzen zum Ausstellungslayout.

CV / Kata Mijatović
geboren 1956 in Branjina, Kroatien. Von 1988-1991 ist das Mitglied der Kunstgruppe Močvara / Swamp. Von 1991-1993 studierte sie Malerei an der Accademia di Belle Arti, Florenz. 1997 diplomierte sie Malerei an der Akademie der bildenden Künste, Zagreb. Seit 2005 leitet sie die AŽ Galerie bei der künstlerischen Organisation Žitnjak Ateliers, Zagreb. Seit 2007 ist sie Mitglied der Art Gruppe PLEH.
Im Jahr 2013 vertrat sie Kroatien an der 55. Internationalen Kunstausstellung La Biennale di Venezia mit dem Projekt Zwischen dem Himmel und der Erde, kuratiert von Branko Franceschi.
Lebt und arbeitet in Zagreb.

CV / Zoran Pavelić
geboren 1961 in Osijek, Kroatien. Von 1988 bis 1991 Gründer und Mitglied der informellen Kunstgruppe Močvara / Swamp. 1998 diplomierte er Malerei an der Akademie der bildenden Künste, Zagreb. Mitglied und künstlerischer Direktion des Baranja Art Collony / BUK / 2004 / 2010.
Seit 2007 Art-Direktor und Mitglied der Künstlerischen Gruppe PLEH
Lebt und arbeitet in Zagreb.

 

 

Zoran Pavelić, PLEH Records / series, 2014 / 2017, each: 30 x 32 cm / Ø 30cm
A series of interventions on a second hand LPs records and their covers realised since 2014, which results so far in more than 200 LPs/works. The motives of interventions are mostly taken from author's 'art memorabilia', or from pop culture, or as a quotation from the other artist's repertoire. Although these LPs don't reproduce any sound any more, this non-existence but potentiality of the sound defines the meaning of the works.

Zoran Pavelić, 175km, 2015, video, duration: 11', 2015, edition: 3 + AP
The video 175km is produced from the video documentation of the eponymous site-specific installation realized at residential stay in AQB Budapest 2015. Video captures the formation of the wall drawing (220 x 220 cm) composed from lines plotted in pencil, with a total length in 175 km - which is total length of the wall that Hungary built at that time on the border with Serbia to prevent the entry of immigrants.

Kata Mijatović, Black House, White shadow, 2017, installation (cardboard, salt), 50 x 48 x 20 cm
The installation placed on the floor consist of one objects with a rudimentary form of house, made from cardboard, painted in black, with no doors and windows. On the surface of cardboard is written in pencil the names of selected dream 'donors' from Dream Archive. On the floor is placed also the shadows of the house consisted of sprinkled salt.

Kata Mijatović, Božena's Dream / Wipers, 2011, video, duration: 11' 30', edition: 3 + AP
The video based on the recollection of the dream by the Croatian artist Božena Končić Badurina is recorded in a static frame from the inside of a car, focusing on the wipers removing the watercascading down the windshield. The text of Božena's dream appears repeatedly only to disappear completely by the end of the video. Video footage functions as a membrane on which the text of the dream is written

Kata Mijatović, Crying out, 2010, video, duration: 20 ', edition: 3 + AP
In a single frame video recording I cry out myself, exclaiming my name in uneven time intervals and with different intonations, standing at the entrance of the dimmed, undescriptive space.

Kata Mijatović, Black House, White shadow, 2017, installation (cardboard, salt), 74 x 69 x 32 cm
The installation placed on the floor consists of one object with a rudimentary form of house, made from cardboard, painted in black, with no doors and windows. On the surface of cardboard is written in pencil the names of selected dream 'donors' from Dream Archive. On the floor is placed also the shadows of the house consisted of sprinkled salt.

Kata Mijatović, From the Dream Archive, 2015, video, duration: 16 ', edition: 3 + AP
The video is based on the online project Dream Archive (www.arhivsnova.hr) online domain created in 2013 for collecting, archiving and storing of dreams in text format. Since then, more than 2000 dreams in different languages have been stored in the Archive. This project also serves furthermore as a base for a series of works in which the texts from the Archive are the basic structural elements.
The video consists of a seventy selected texts of dreams from the Dream Archive. In the video, the text of each dream is written in white letters on a black background – it lingers for a few seconds, disappears, and then the text of the next dream is written on the black background.

Kata Mijatović, Black House, White shadow, 2017, installation (24 houses, styrofoam, 7 x 7 x 9 cm and salt), and video From the Dream Archive, 2015, video, duration: 16', dim. variable
The installation placed on the floor consists of 24 houses with a rudimentary form of houses, made from styrofoam, and painted in black, with no doors and windows. On the floor is placed also the shadows of the houses consisted of sprinkled salt. The video consists of a seventy selected texts of dreams from the Dream Archive. In the video, the text of each dream is written in white letters on a black background – it lingers for a few seconds, disappears, and then the text of the next dream is written on the black background.

PRESSE TEXT: Kata Mijatović & Zoran Pavelić | Voices & Words
Pressefoto 1 | Kata Mijatović, Božena's Dream / Wipers, 2011, video, 11:30 min
Pressefoto 2 | Kata Mijatović, Forty homes for forty dreams / From the Dream Archive, Installation, 2016, 130 x 130 x 10 cm
Pressefoto 3 | Zoran Pavelić, You can say anything here, 2014, Videoinstallation
Pressefoto 4 | Zoran Pavelić, PLEH Records, 2017, Wandobjekt / Lp, 32 x 31 cm

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